Vijf vragen aan Karen Boersma

 

Kun je kort iets vertellen over jezelf?

 

Karen Boersma, 1974.

AKI kunstacademie afgestudeerd 2002.

Sinds 2020 terug in Nederland. Daarvoor 13 jaar in Berlijn gewoond.

Meerdere nationale en internationale exposities. Buitensculpturen in Enschede Helmerhoek. (2006)

 

kunstnonstop.nl/collectie/blauwe-lucht

kunstnonstop.nl/collectie/spelend-meisje

kunstnonstop.nl/collectie/man-met-hond

 

Wat inspireert jou bij het maken van jouw kunstwerken?

 

De manier waarop mensen met elkaar leven en met elkaar omgaan is een van de belangrijkste aspecten in mijn werk. Interpersoonlijke contacten en dagelijks gedrag, evenals de sociale ruimte van een gemeenschap, in een politieke, sociale en natuurlijke context. Deze aspecten zijn allemaal lijnen uit een onzichtbaar netwerk, dat zich weerspiegelt in mijn abstracte composities.

 

Riep het thema, Vrijheid, meteen een beeld bij je op?

 

Ja, vrijheid is zeer relatief.

Maar een beeld als in een werk, nee.

 

Wat vind je van de vijver als podium en decor voor jouw kunst?

 

Het is een interessante uitdaging, speciaal omdat het met meerdere kunstenaars is.

 

Wat wil je mensen met dit werk vertellen / meegeven?

 

Vrijheid is een relatief en rekbaar begrip. Soms lijkt het van de buitenkant echt vrij, maar als je dieper kijkt blijken er toch ook restricties in te zitten.

 

 

Website en social media

 

www.abstractwerk.nl

www.facebook.com/karenboersma.nl

instagram.com/karenb.art

www.saatchiart.com/karenboersma




Vier vragen aan  Martha Lucía Inagán


Kun je kort iets vertellen over jezelf?


Ik ben geboren in Pasto, Colombia, in 2018 ben ik voorgoed naar Hengelo gekomen. Beeldend kunstenaar, afgestudeerd aan de Universidad de Nariño in mijn geboorte plaats. Ik ben door de liefde naar Nederland gekomen, mijn man is mijn steun, we hebben een dochter van 16 jaar oud, het is een bijzondere leeftijd. 


Wat inspireert jou bij het maken van jouw kunstwerken?


De natuur is altijd mijn inspiratie bron, het leven en de cyclus die zichtbaar is in de seizoenen, het ontkiemen van een zaad. Alle metaforen met het mensenleven vind ik poëtisch, hier in Nederland hebben de natuur en de seizoenen mij ook geïnspireerd.

 

Riep het thema, Vrijheid, meteen een beeld bij je op?


Ik heb al een kunstwerk met het  thema vrijheid.  ”Liefde maakt ons vrij”  was het werk dat ik gemaakt  heb i.v.m. 75 jaar vrijheid. Toen waren mijn gedachten gericht op de geschiedenis met dit thema. 

Voor deze expositie, gingen mijn gedachten meteen naar het water, bewegen, vrouwelijk figuur (mijn dochter als model). Het is toch een uitdaging hoe ik  deze keer het thema zal oppakken, want ik laat het werk ook ontwikkelen tijdens de uitvoering. 


Wat vind je van de vijver als podium en decor voor jouw kunst?


Het is een bijzondere plek, mooi, het water met al zijn reflecties, heel leuke plek om te exposeren. Ik voel me blij om deel te nemen aan deze expositie met een leuke groep kunstenaars. Ik vind ook belangrijk dat de kunst in Hengelo gesteund wordt. De stad heeft dat nodig. 



Website social media


https://martharts.jouwweb.nl/

https://www.instagram.com/martha_inagan/




Vijf vragen aan Hiske Loomans-de Sonnaville.


Kun je kort iets vertellen over jezelf?

 

Naast het lesgeven aan het voortgezet onderwijs als docent Beeldende Vorming ben ik steeds als kunstenaar met ruimtelijk werk bezig geweest. Het was voor mij belangrijk om naast het inspireren van leerlingen ook met eigen werk bezig te zijn. Aanvankelijk met sieraden maar daarna met steeds groter werk in steen, hout, brons en epoxy. Ik heb jaren mijn eigen bronzen beelden gegoten.   


Wat inspireert jou bij het maken van jouw kunstwerken?

 

De energie in de natuur is mijn grote inspiratiebron met daarnaast de ervaring dat alles met elkaar verbonden is. 


Riep het thema, Vrijheid, meteen een beeld bij je op?

 

Het eerste beeld dat bij me opkwam was van een vleugel. Vliegen geeft een intense beleving van vrijheid. Dat gevoel krijg je ook in een boot op het water. Je kunt alles loslaten. Zo ontstond het idee om van de vlonder een vlot te maken met een vlindervleugel als zeil aan een berkenstam als mast. Een combinatie van vliegen en varen. Maar met mijn installatie DROMEN VAN VRIJHEID wilde ik meer zeggen. Veel mensen riskeren hun leven door in gammele niet zeewaardige boten naar een beter leven in vrijheid te varen. Op mijn vlot krijgen ze door een dolfijn een steuntje in de rug. 


 

Wat vind je van de vijver als podium en decor voor jouw kunst?

 

Het is een uitdaging om je werk aan te passen aan de omgeving waar het komt te staan. In dit geval op het water van de vijver in het Bernhardplantsoen. Door de vlonder om te vormen tot vlot kon ik mijn droom op een passende manier zichtbaar maken. 


Wat wil je mensen met dit werk vertellen / meegeven? 


Vrijheid is een kwetsbaar iets waar je heel dankbaar voor moet zijn en zorgvuldig mee moet omgaan. Daar zul je zelf ook iets voor moeten doen en durf te dromen.    


Website en social media

 

www.hiske4art.nl




Vijf vragen aan Arletta Wawrzyniak

“We hang at half mast”.


Kun je kort iets vertellen over jezelf?


Ik ben Arletta Wawrzyniak, geboren in Kraków in Polen (1980), ik werk en leef sinds 2004 in Nederland (momenteel in Hengelo). In 2009 ben ik afgestudeerd aan Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Enschede, richting Mediakunst. Ik maak installaties, projecties en video’s, vaak tijdsgebonden vormen.


Wat inspireert jou bij het maken van jouw kunstwerken?


Mijn kunstmotto is: 

Beelden zijn illusies zoals een spiegeling nooit een echt beeld van de werkelijkheid is.

Onze perceptie en waarneming zijn onafscheidelijk verbonden met de media die het waarnemen mogelijk maken, zoals een fotocamera, het oog, een spiegel. Daarom geven beelden nooit de absolute waarheid. Dat maakt verschillende interpretaties mogelijk. Dat maakt ook ons vrij om de wereld en ook de kunstwerken op eigen manier te beleven/zien. Videokunstwerken die ik maak ontstaan vaak door ‘recycling’ van oude beelden. Ik maak videocollages: van stukjes beelden maak ik een nieuwe vorm. Soms zijn mijn kunstwerken erg persoonlijk, puur esthetisch en regelmatig maatschappelijk geëngageerd, zoals in het geval van  “We hang at half mast”.


Riep het thema, Vrijheid, meteen een beeld bij je op?


Vrijheid betekent voor mij beweging en ruimte. Ruimte om te bewegen letterlijk -zonder grenzen, kunnen reizen, niet opgesloten zijn, fijne woonruimte en figuurlijk- zonder strenge regels, beperkingen, mogelijkheid om jezelf te kunnen uiten, eigen levenskeuzen maken. Vrijheid  staat voor  “jezelf kunnen zijn”, terwijl je anderen respecteert en ruimte geeft.


Wat vind je van de vijver als podium en decor voor jouw kunst?


De grootste uitdaging van een kunstenaar is het bereiken van de toeschouwer. Ik vind de openbare ruimte de leukste plekken om kunst te ervaren en te laten zien. Kunst moet meer betrokken worden bij het echte leven en niet alleen in grote steriele ruimtes staan voor de elite. Het presenteren van een kunstwerk en feedback ontvangen van publiek verrijkt het proces van het kunst maken het meest. Want een kunstwerk is nooit klaar. Het is nooit af. Al door te zien hoe mensen op je werk reageren brengt het je op een idee om verder te gaan met je verworven inzichten. Je kunt het vergelijken met een reïncarnatie. Net als een ziel, kan een idee telkens een nieuw leven, een nieuwe vorm krijgen in een nieuw kunstwerk.





Vier vragen aan José Anna Maria Verstappen


Wat inspireert jou bij het maken van jouw kunstwerken?


Het werken is voor mij een manier om te vinden wat ik zoek.

De mens is mijn inspiratiebron.  Wat en wie is die in al zijn gelaagdheden? 

Het menselijk lichaam is vaak het uitgangspunt van waaruit ik start. 

Het beeld wordt gevormd door en tijdens het voortdurend repeteren van identieke handelingen.

Met als kenmerk, ongeacht het materiaal, een bepaalde lichtheid en transparantie van het uiteindelijke beeld. 



Riep het thema, Vrijheid, meteen een beeld bij je op?


Het systeem legt ons als mens regels op. 

Wij zijn de grens niet overgegaan, maar de grens is over ons gegaan! 

Als mens navigeren we binnen de grenzen die zijn opgeworpen tussen landen. 

Vandaar een hekje op dit stukje toegeëigend ‘land.’ 

Titel: BORDERCROSS



Wat vind je van de vijver als podium en decor voor jouw kunst?


Wat mij betreft zouden 3 vlonders met werken voldoende zijn.


Wat wil je mensen met dit werk vertellen / meegeven?


Hoop dat ik mensen over hun eigen grenzen laat kijken.



Website en social media

            

Instagram: @joseannamariaverstappen







Vijf vragen aan Karin Wijnands



Kun je kort iets vertellen over jezelf?


Ik ben 38 jaar beeldend kunstenaar werkend hoofdzakelijk in keramiek en glas. Mijn opleiding heb ik genoten aan de North Staffordshire polytechnic te Stoke on Trent Engeland. Ik heb altijd een Studio gehad waar ik zowel mijn werk tentoonstelde als werkzaam was, ook nu weer in Tuindorp Hengelo.

Mijn werk is aangekocht door diverse musea. Naast eigen collecties omarm ik het werken in opdracht.


Wat inspireert jou bij het maken van jouw kunstwerken?


Meestal actuele onderwerpen en de natuur.


Riep het thema, Vrijheid, meteen een beeld bij je op?


Ja, namelijk als je vrijheid wil ervaren moet je durven kind te zijn.


Wat vind je van de vijver als podium en decor voor jouw kunst?


Vind eerlijk gezegd de vijver niet heel bijzonder.


Wat wil je mensen met dit werk vertellen / meegeven?


Dans, ben flexibel, leef in het moment, ben dankbaar, weet dat je onderdeel uitmaakt van een groter geheel zodat je vrijuit in vrijheid kan leven.



Website en social media


https://studiowijnand.nl/

https://nl-nl.facebook.com/StudioWijnand/